Gå til indhold

Ny mandskabsvogn i samlingen

I efteråret 2021 erhvervede Danmarks Jernbanemuseum en ny museumsgenstand på ikke mindre end 13 meter!

Vogn (3)

Genstanden er mandskabsvogn fra Banedanmark. Den består af en almindelig 40-fods skibscontainer, som er udstyret med døre og vinduer og monteret på en flad godsvogn, som Banedanmark (dengang kaldet Banestyrelsen) købte til formålet i 2003. Vognen har i knap to årtier tjent som tilholdssted for banepersonale, og museet så en mulighed for at få en genstand der kan fortælle om arbejdsforholdene for de folk, der vedligeholder jernbanen.

At vedligeholde jernbanenettet har altid været en omfattende opgave. I tidligere tider foregik det mest med håndkraft. Dengang havde statsbanerne faste arbejdshold – kaldet kolonner – som under ledelse af en baneformand, havde ansvaret for at udføre vedligehold på et specifikt stykke af banen. De enkelte kolonner havde deres egne kolonnehuse eller -hytter langs banen. I dag udføres det meste af arbejdet med maskiner, og mandskabsvogne som denne har typisk kørt sammen med Banedanmarks stoppemaskiner, som sammenpresser den ballast af stenskærver, der ligger omkring svellerne i sporet.

 

En arbejdsdag i vognen

Indvendigt er mandskabsvognen inddelt i tre rum: Et omklædningsrum med skabe for fem personer, brusekabine og toilet (vognen har spildvandstank). Derpå følger et køkken-alrum med spisepladser og til sidst et lille kontor for arbejdsholdets produktionsleder.

En vogn som denne blev typisk placeret på et sidespor på den station, som stoppemaskinen kørte ud fra. Arbejdsholdet møder ind om aftenen, for der arbejdes normalt om natten, hvor trafikken på jernbanen er mindre. Vognen kører ikke med ud til opgaven, men bliver stående på stationen. Den fungerer som en base for arbejdsholdet, der anvender faciliteterne efter behov. Produktionslederen bruger kontoret til at færdiggøre rapporter, bestille materialer, brændstof og andre fornødenheder. Hvis holdet er langt hjemmefra, er de indkvarteret på et hotel, og så bruges omklædningen og brusekabinen i mindre grad. Til gengæld giver vognens køkken mulighed for at man selv kan lave sin mad, for som en mangeårig reparatør ved Banedanmark siger: ”Man bliver så træt af hotelmad”.

 

Vejle Station

Denne vogn har i de sidste ca. 10 år stået på Vejle Station. I de seneste 5-6 år har den været brugt af to forskellige arbejdshold. Om natten af et skærvesjak fra Banedanmark, som kørte vogne med skærver ud til sporarbejde. Om dagen af et hold fra DB Cargo, som kørte skærvevognene til lastning på Vejle havn.

Arbejdsholdene har på forskellig vis sat deres præg på vognen. Fra fotografier på opslagstavlerne og pyntegenstande i køkkenet til dymostrimler med ”kælenavne” på skabene i omklædningsrummet. I toiletbåsen er der skrevet små rim og vittigheder med sprittusch på væggen, og under toiletbrættet hænger et portræt af Adolf Hitler – nogen har set Matador.

Vi runder af med et lille stykke poesi fra væggen i mandskabsvognens toilet:

Digt