Gå til indhold

Rødby-Puttgarden

En epoke sluttede lørdag den 14. december. Her overførtes det sidste tog på Rødby-Puttgarden overfarten.

Danmarks Jernbanemuseums fotograf, Flemming Wedell, var i Rødbyhavn – eller Rødby Færge som stationen hedder - dagen før for at fotodokumentere denne slutning på en lang historie.

FW69482

Den begyndte med anlægget af de første jernbaner i Danmark fra 1840’erne og frem til 1870’erne. Det var i den periode, at det danske hovedbanenet blev udviklet og anlagt for at styrke handel, landbrug og en begyndende industri. Men lige så vigtigt var det at få bundet landet sammen på en langt mere effektiv måde, end det kunne lade sig gøre med skibstrafikken og hestevogne på landjorden. Der var dog et problem: de mange bælter og farvande, hvor man ikke kunne komme uden om skibe. Det var en alvorlig flaskehals, og derfor blev den første danske jernbanefærgeoverfart etableret på Lillebælt i 1872.

 

FW69487

De næste skridt på denne vej blev taget i 1880’erne. I 1883 åbnede Storebæltsoverfarten og den lille overfart over Limfjorden mellem Oddesund Nord og Oddesund Syd. Herefter gik det stærkt, og frem til 1931 blev der åbnet yderligere et antal fra Sjælland (Masnedø) til Falster, fra Salling til Mors og Himmerland og fra Fyn til omliggende øer og Sønderjylland.

FW69489

Også i forhold til udlandet kom der jernbanefærger: Fra Helsingør til Helsingborg og fra Københavns Frihavn til Malmø i 1890’erne og så i 1903 til Tyskland med Gedser-Warnemünde forbindelsen. Den udviklede sig med det samme til at blive hovedforbindelsen fra København til Tyskland og det sydlige udland.

FW69490

Fra 1951 fik den i forbindelse med den politiske deling af Europa i en Øst- og Vestblok konkurrence af Gedser-Grossenbrode overfarten, som i 1963 endelig blev erstattet af Fugleflugtslinjen fra Rødbyhavn til Puttgarden. Også den færgerute havde en forhistorie, der gik tilbage til 1860’erne. Med overførslen af det sidste tog den 14. december 2019 var det således på flere måder omkring 150 års jernbane- og trafikhistorie, der hermed blev afsluttet.

FW69493

Vigtige, nødvendige og måske også hyggelige - når vejret artede sig - var de 18 jernbanefærgeoverfarter i flere menneskealdre. Men som fortidens skibstrafik var og forblev de en flaskehals i den nationale og internationale jernbanetrafik. Rangering i færgehavnene tog tid og var dyrt. Det var driften af jernbanefærgerne også. Broer og tunneller har taget eller vil tage over. Det begyndte næsten på samme tid, som jernbanefærgerne tog fat: I 1875 kunne jernbanebroen over Guldborgsund mellem Falster og Lolland tages i brug, og fra 1879 kunne man også køre med tog over Limfjorden mellem Aalborg og Nørre Sundby. I 1935 var det med Lillebæltsbroen så slut med den første jernbanefærgeroverfart. Lørdag den 14. december med den sidste.

FW69503