Siden 2005 har Danmarks Jernbanemuseum arbejdet på en 1:1 køreklar kopi af Danmarks første lokomotiv, ODIN. Det er bygget helt fra bunden og uden det originale lokomotiv fra 1846 som pejling. Det er en fantastisk præstation, da de originale tegninger af ODIN for længst er gået tabt, og de enkelte dele er produceret af specialhåndværkere.
Få en tur med ODIN
På udvalgte dage kan du også opleve ODIN for fuld damp på museets egen banestrækning.
Lørdag den 15. september 2018 blev ODIN præsenteret for offentligheden efter 14 års arbejde. På festdagen var ODIN trækkraft for to vogne, nemlig Grønholtvognen og Skovvognen. Grønholtvognen fra 1862 er Danmarks ældst bevarede personvogn. Skovvognen, CC 322, er fra 1880 og landets ældst bevarede skovvogn, bygget til Klampenborgbanen.
Det oprindelige lokomotiv ODIN kom til Danmark i 1846 og blev ophugget i 1876 – flere år før man begyndte at indsamle jernbanerelaterede genstande i museumssammenhæng.
Danmarks Jernbanemuseum har bygget en kopi af ODIN for at kunne vise, hvordan et lokomotiv fra den periode ser ud, og hvordan det fungerer.
ODIN er bygget helt fra bunden, men uden de originale tegninger, der er gået tabt. Til gengæld er det lykkedes at rekonstruere nogle nye grundtegninger. De er udarbejdet på basis af en lang række lokomotiv- og arkivstudier af de to engelske specialister Michael R. Bailey og John P. Glithero.
ODIN er bygget i museets fredede remise i Roskilde med stor hjælp fra en gruppe af museets frivillige. Det har været en meget kompliceret opgave. De frivillige har tildannet og samlet, herunder sammennittet, dele, der er udskåret og produceret hos specialhåndværkere i ind- og udland eller på museet. Selve dampkedlen er dog tildannet som en komplet komponent på en godkendt kedelfabrik.
Vores produkter kan også købes på museet.
Vores produkter kan også købes på museet.