Spor nr.
Hele balkonen
I udstillingen præsenteres du for historien om Danmarks jernbaner og baggrunden for de lokomotiver og vogne, der er udstillet i remisens 21 spor. Det begyndte i hertugdømmerne Holsten og Slesvig og fortsatte så fra 1847 i kongeriget med åbningen af banen fra København til Roskilde. Banenettet opnåede sin største udstrækning i 1920’erne, men er fortsat med til at sikre sammenhængskraft i det danske samfund.
Du kan gå på opdagelse i udstillingens skatkammer af jernbanehistoriske genstande, malerier og meget andet – fra vadsækken med det broderede damplokomotiv til sprøjter, der er blevet anvendt til at smøre damplokomotiver.
Udstillingen slår ned på centrale begivenheder og ændringer gennem årene. Her er historien om nogle af de enorme anlægsarbejder, som i de tidlige år foregik med håndkraft. Her bliver historien om ikoner som Det røde Lyntog og Lillebæltsbroen fra 1935 sat ind i en historisk sammenhæng. Du kan også opleve, hvordan det var at være ansat ved jernbanen under 2. verdenskrig og besættelsen.
Du kan også beundre de flotte og helt unikke modeller i skala 1:10 af langt de fleste danske lokomotiver og vogne, der har kørt på det danske jernbanenet.
På nogle af dem er taget løftet, så du kan se lige ned i kupéen og til Mars-betrækket på 1. klasse. Der er også eksempler på de modeller af de udenlandske vogne, der kørte på danske skinner, f.eks. i den direkte togforbindelse til Moskva.
Prøv også at sætte dig ind i Intercity-kupéen fra 1974, og oplev en rejse med tog gennem det danske landskab.