Spor nr.
I færgerummet ved spor 11
Før broen over Lillebælt (1935) og storebæltsforbindelsen (1997) var Danmark bundet sammen af skibs- og færgefart. Med anlæggelsen af jernbaner i alle landsdele blev der brug for en ny type færger – jernbanefærgen. Udstillingen om de danske jernbanefærger rummer modeller af mere end en tredjedel af de færger, som DSB har ejet.
De første år efter anlæggelsen af jernbanerne i Jylland og på Fyn var der ikke jernbanefærger i Danmark. Når de rejsende skulle krydse et af bælterne, stod de af toget ved havnen og gik i stedet om bord på et skib. På den anden side af bæltet steg passagererne på et nyt tog. Det var tidskrævende og samtidig svært at planlægge effektivt.
I 1872 fik Danmark sin første jernbanefærge, ”Lillebelt”, der kunne medbringe jernbanevogne, og som sejlede på ruten mellem Strib og Fredericia. I 1883 åbnede jernbanefærgeruten over Storebælt.
Færgemodellerne er små – f.eks. 1:87 eller 1:100 – men fascinerende, da de til punkt og prikke ligner originalerne. Modellerne strækker sig over hele den periode, der har sejlet jernbanefærger i Danmark, fra den ældste model af ”Lillebelt” til storebæltsfærgerne, som mange endnu kan huske, f.eks. ”Dronning Ingrid” og ”Arveprins Knud”.
I udstillingen kan store som små prøve vores færge-rat og opleve, hvordan det er at stå bag roret på en færge.
I en genopbygget salon kan du nærmest mærke, hvordan det var at sejle med en færge i den tidlige del af færgehistorien – hvis du altså rejste på 1. klasse.
Du kan også se filmen med speak af Gunnar Nu-Hansen om et teknologisk mesterstykke fra 1940’erne: isbryderen ”Holger Danske”. Oplev også isbådsudstillingen, og nyd lugten af tjære fra gamle dages søfart.