Frederik Christian Kiærschou, Parti ved Langaa, jernbanestation mod herregården Løistrup, 1863
Kategorier
Nyheder, Museumsklubben
Oprettet
3. april 2019
Her ses således den første bro over Gudenåen ved Langaa, opført i 1862 i forbindelse med anlæggelsen af jernbanen Århus-Randers. I øvrigt den første jernbane i Jylland. Broen er en såkaldt kassebro, der er opført af det engelske firma Canada Works fra Birkenhead, som også leverede lokomotiverne, de såkaldte Canadamaskiner, til banen.
Broen er opført med bærende langsgående jerndrager samt tværdrager for hver 1,2 meter og pånittede jernplader. Konstruktionen forstærkes af to tværgående jernbuer omkring broens tredjedels-punkter, og solide brohoveder i tilhuggede granitsten understøtter broen nord og syd for Gudenåen. Broen vejer 165 tons, spænder over 50 meter og er 3,25 meter høj.
I 1864 blev broen forsøgt bortsprængt af preussiske tropper men blev genopbygget på to år. Kassebroen blev erstattet af to nye gitterbroer i 1908 i forbindelse med anlægget af dobbeltspor, og i 1948 blev banen igen omlagt for at kunne øge hastigheden, og en ny bro, nu i beton, blev opført. Kassebroen er nu fredet men har været uden spor siden banelinjen i 1980’erne blev omdannet til natur- og cykelsti.
På billedet ses også et af datidens væsentligste transportmidler, nemlig de lavbundede sejlbåde, som kunne transportere personer og varer mellem byer, langs kyster og ind i landet på de større åer og vandløb. Før jernbanen dækkede det meste af landet, var disse fartøjer og hestevogne eneste transportmulighed.