NYHED: Se et damplokomotiv fra en helt ny vinkel i sommerferien

17. juni 2024

Har du nogensinde tænkt over, hvordan et damplokomotiv ser ud nedefra? Normalt er det kun få mennesker forundt at se den side af lokomotiverne, men i sommerferien bliver det muligt for alle, der har lyst.

Se damplokomotivet B 45 nedefra

Oplev det imponerende damplokomotiv B 45 fra 1869 – Danmarks næstældste bevarede lokomotiv – på en helt ny måde. I sommerferien åbner vi op for lokomotivgraven under spor 7 i remisen. Her kan du bevæge dig ned i graven og se B 45 nedefra. Der er lys i graven, så du kan beundre alle de fascinerende detaljer.

Museets første lokomotiv

Danmarks Jernbanemuseum fik sit første lokomotiv i 1928 – damplokomotivet B 45. Museet lå dengang på loftet i DSB’s hovedsæde i Sølvgade, og derfor blev lokomotivet først vist frem, da museet åbnede i Odense for næsten 50 år siden.

Normalt står B 45 på det første spor i museet, synligt fra banegårdens perroner. Men i sommerferien er det flyttet til spor 7, så du kan få en helt særlig oplevelse og se det nedefra.

Historien bag B-maskinen

B 45 og dens søstermaskiner blev bygget af Robert Stephenson & Co. i England, der i midten af 1800-tallet var førende inden for jernbaneteknologi. Ekspertisen blev eksporteret til andre lande i form af lokomotiver, skinner og ingeniører. B-maskinerne havde en lang levetid, og B 45 var i drift i over 50 år. Dette gør B 45 til et uvurderligt stykke dansk jernbanehistorie som Danmarks næstældste bevarede lokomotiv.

Sommerferiens aktiviteter

Få en uforglemmelig sommeroplevelse sammen med familien. Sommerferien på Danmarks Jernbanemuseum er fyldt med spændende aktiviteter:

• Kør med veterantog for fuld damp: Vi fløjter til afgang hver tirsdag, onsdag og torsdag.
  • Veteranmotorvogn: Oplev den historiske veteranmotorvogn LNJ M 4 hver lørdag.
  • Veteranbus rundt i Odense: Tag en tur med museets flotte røde DSB-bus hver mandag, fredag og søndag.
  • Hver dag kan du høre oplæg om det ikoniske røde lyntog, den Slesvigske Kongevogn og vores store drejeskive. I kan også løse sjove opgaver med Koblingerne.

Alle aktiviteter på museet er inkluderet i entréen. Vi har åbent alle dage kl. 9-17 i sommerferien fra den 29. juni til og med den 18. august.