Ny bog om klimaaftryk og fremskridt med bidrag fra Danmarks Jernbanemuseum

22. oktober 2024

René Schrøder Christensen, samlings- og forskningschef hos Danmarks Jernbanemuseum, har bidraget som medforfatter til den nye bog Den sorte omstilling. Bogen samler ekspertviden fra danske forskere og dykker ned i de komplekse og afgørende transformationer, der har fundet sted i vores samfund siden midten af 1800-tallet. Den udforsker de fossile brændslers rolle i udviklingen af byliv, industri og transport, og hvordan disse fremskridt har haft både positive og negative konsekvenser for vores klima.

Bogen stiller spørgsmålet: "Hvordan kom det så vidt?" og giver læseren et indblik i, hvordan fossile brændsler som kul, olie og gas har forandret alt fra den måde, vi bygger vores huse, til hvordan vi transporterer os selv og de varer, vi køber. Byerne har været centrale i denne udvikling, som bogen beskriver gennem levende eksempler på hverdagens forandringer – fra tekstilproduktionens påvirkning af vandløb til de ikoniske damplokomotiver, der både symboliserer fremskridt og forurening.

René Schrøder Christensen har i sit bidrag undersøgt jernbanens rolle i denne omstilling. Han forklarer, at da jernbanen først kom til, var den et symbol på modernisering og fremskridt, men den blev også en af de største bidragydere til klimaforandringerne i sin tid. Damplokomotivet, der brændte kul, både transporterede varer og byggematerialer til nye fabrikker og forbrugte store mængder kul, hvilket resulterede i betydelige CO2-udledninger. "Jernbanen kan ikke se sig fri for at have haft enorme klimaaftryk," udtaler René, som ser jernbanens historie som et vigtigt element i at forstå vores samfunds klimaudfordringer.

Bogen Den sorte omstilling er ikke kun en historisk gennemgang, men også en refleksion over, hvordan vi kan lære af fortiden. Den minder os om, at de valg, vi har truffet, har haft konsekvenser, og at vi har et ansvar for at navigere i fremtidens energipolitiske landskab med omtanke. For den nysgerrige læser giver bogen et spændende indblik i vores klimasorte historie, og hvordan den påvirker vores hverdag i dag.

Køb bogen i vores butik og webshop