Museet erhverver maleri af Eiler Sørensen

16. oktober 2024

Danmarks Jernbanemuseum har netop erhvervet et maleri af kunstneren Eiler Sørensen (1869-1953), malet omkring 1910. Maleriet, som er en olie på lærred og måler 48 x 64 cm, viser umiddelbart en mand ved et markskel, men ved nærmere eftersyn afsløres vigtige detaljer.

I billedets venstre side ses et hvidt skilt med rød skrift og et vingehjul med en krone øverst. Dette indikerer, at motivet er en af de mange private ubevogtede overskæringer mellem jernbanen og markerne, hvor bønderne tidligere krydsede jernbanen med landbrugsredskaber og dyr uden opsyn fra en ledvogter. DSB’s advarselsskilt, som fremgår i maleriet, har formentlig teksten: ”Det er forbudt Uvedkommende at benytte private Overkørsler og Overgange...”.

På stolpen til venstre for manden er der et andet skilt, der angiver overskæringens nummer. Havde vi haft mulighed for at se skiltets forside, kunne vi identificere stedet præcist. I stedet blev placeringen af maleriet undersøgt ud fra kunstnerens baggrund. I 1907 bosatte Eiler Sørensen sig i området omkring Ballerup og Måløv og ændrede sin stil til en mere enkel og lys naturalistisk retning.

Ved at sammenholde maleriet med et luftfoto fra 1954 kunne det bekræftes, at motivet viser en overskæring ved Frederikssundbanen, mellem Ballerup og Måløv. Den store skorsten i baggrunden tilhører Petersminde Teglværk og hjælper med at præcisere placeringen til lidt vest for Ballerup station.

Maleri af Eiler Sørensen