Den 29. juni åbner Danmarks Jernbanemuseum en ny udstilling om jernbanens rolle under Den kolde Krig.
Kategori
Nyheder
Oprettet
12. juni 2023
Leopard 1 kampvognene indgår igen i et beredskab. De blev udfaset i 2005, men langt de fleste af Danmarks i alt 230 vogne var stadig operationelle. Og nu skal hovedparten indgå i det ukrainske forsvar mod den russiske invasion. Et mindre antal er kommet til Tyskland og skal bruges til at uddanne ukrainere. De få, der resterer, bliver i Danmark. Danmarks Jernbanemuseum har igennem mange år lånt en delvist demilitariseret kampvogn af Danske Hærhistoriske Museer under Værnsfælles Forsvarskommando. Den har tidligere været udstillet på museet, men har i nogle år været opbevaret på magasin. Nu skal den indgå i vores nye udstilling.
Danmarks Jernbanemuseum vil gerne belyse nutiden fra et fortidigt perspektiv. I lyset af de katastrofale begivenheder i Ukraine, er den kolde krig igen på alles læber. I den nye udstilling anskueliggør museet, hvilken rolle jernbanerne og DSB havde under den kolde krig. Foruden støtten til Forsvaret skulle DSB indgå i det civile beredskab med et større antal bedriftværn, hvis opgave var at redde liv og begrænse skader efter et angreb. Bedriftværnene skulle også altid være i beredskab.
Leopard 1 kampvognen, der står på en Slmmps-fladvogn, som var særligt indkøbt til at transportere tunge bæltekøretøjer, transporteres via særtog til Odense onsdag den 14. juni, og udstillingen åbner den 29. juni kl. 15. I udstillingen vil også indgå genstande, der aldrig er blevet vist frem før. Genstande, der blev brugt af DSB til at opretholde beredskabet.
Foto: Danske Leopard 1-kampvogne på vej til eller fra øvelse, formentlig september 1982. Rendsborgbroen i Tyskland.
Kontaktperson: Formidlingschef Anna Back Larsen, 3065 4887, abl@jernbanemuseet.dk
Leopard 1 kampvognen transporteres via særtog til Odense onsdag den 14. juni. Se køreplan