Green Attraction-certificering markerer nyt kapitel for Danmarks Jernbanemuseum

13. september 2024

Danmarks Jernbanemuseum har opnået Green Attraction-certificeringen, hvilket markerer en vigtig milepæl i vores indsats for at blive mere bæredygtige. Certificeringen anerkender vores arbejde med at minimere miljøpåvirkningen og fremme bæredygtige løsninger i den daglige drift.

Hvad betyder det for dig?

Når du besøger museet, vil du opleve konkrete grønne tiltag, som gør en forskel for både miljøet og din museumsoplevelse. Vi har arbejdet målrettet med at implementere energibesparelser, affaldssortering og bæredygtige indkøb – og vi fortsætter med at udvikle nye løsninger for en grønnere fremtid.

Museumsdirektør Jens Toftgaard udtaler:

"Vi er meget stolte af Green Attraction-certificeringen og rigtig begejstrede for at kunne invitere vores gæster med på denne rejse. Det er et stort skridt for os mod at blive en endnu mere ansvarlig kulturinstitution, og vi glæder os til at vise, hvordan bæredygtighed kan blive en naturlig del af museumsoplevelsen."

Oplev vores bæredygtige tiltag

Som gæst vil du nu kunne se og mærke forskellen gennem:

• Forbedret affaldssortering, så vi sammen kan genanvende mere
  • Energibesparende løsninger, som LED-belysning og optimeret energiforbrug
  • En museumsbutik, der fremmer bæredygtige produkter

Hvad er Green Attraction-certificeringen?

Green Attraction-certificeringen er en mærkningsordning for de turistattraktioner, der går forrest i arbejdet med bæredygtighed. Attraktionerne skal opfylde en række detaljerede krav inden for miljøbeskyttelse, ressourceforbrug og affaldshåndtering. Målet er at sikre, at attraktionerne tager ansvar for deres miljøpåvirkning og tilbyder en mere bæredygtig oplevelse for alle besøgende. En jury bedømmer om attraktionernes indsats lever op til kravene. I alt har 16 museer opnået klimamærket Green Attraction.

Sådan kan du som gæst være med

Vi har brug for din hjælp til at gøre museet endnu grønnere. Her er, hvordan du kan bidrage:

• Sorter dit affald i de opstillede affaldsspande
  • Spar på vandet, mens du er her
  • Benyt offentlig transport eller samkør med andre, når du besøger os
  • Vælg bæredygtige overnatnings- og spisesteder i lokalområdet