Bøger
399,00 kr
Forfatter | Peter Christensen, John Poulsen |
Forlag | Bane Bøger |
Udgivelsesår | 2005 |
Indhold | 128 |
ISBN | 8791434041 |
Motormateriellet fra danske fabrikker før 1932
MotorMateriel serien beskriver danske baners motorvogne og motorlokomotiver i teknologisk-historisk sammenhæng. Alle typer gengives med talrige billeder og præcise HO (1:87) tegninger.
I perioden fra 1924 til starten af 30'erne var der - udover Triangel - hele 4 danske fabrikker som byggede motormateriel. De var især mht. dieselmotorvogne og diesellokomotiver næsten foran udlandet, og de danske baner blev af den grund tidligt motoriseret.
De er emnet for dette bind, som behandler den samlede produktion af motormateriel fra Nakskov Skibsværft og fra B&W, samt Scandia og Frichs' produktion frem til omkring 1932, hvor de begyndte at levere lokomotiver og motorvogne med vognkasser i stål. Såvel DSBs første erfaringer med dieselmateriel som privatbanernes træbyggede motormateriel, herunder de danske Kieler-vogne, behandles i bogen.
Nakskov Skibsværfts kortvarige karriere på området behandles her for første gang fyldestgørende, inkl. hele historien om de mislykkede dieselhydrauliske lokomotiver med dokumentationen for at hele to lokomotiver blev færdigbygget og prøvekørt!
For første gang fortælles hele historien om DSBs tidlige dieselmateriel-anskaffelser, herunder hvor og hvordan motorvognene MT og MR og MQ blev anvendt, samt ikke mindst MV-lokomotiverne, inklusive deres ombygning i 1945-46, der bla. betød at det ene af dem kunne multiblekøres med MO!
Også B&Ws produktion af motormateriel skildres hér for første gang i alle detaljer, inkl. de mange eksportordre - bl.a "super-MO'ere" til Persien og lyntog til Spanien - og med historien om det anstrengte forhold til DSB, bla. på grund af to meget mislykkede MO-vogne