Bøger
399,00 kr
Forfatter | Erland Egefors |
Forlag | Motorploven |
Udgivelsesår | 2008 |
Indhold | 303 |
ISBN | 978-87-91427-17-6 |
1 maj 2008 udkommer den nye bog om Ebeltoft-Trustrup Jernbanen skrevet af cand. Mag. Erland Egefors.
Ebeltoft – Trustrup Jernbane åbnede 1901 og blev nedlagt 1968 samtidigt med flere andre privatbaner.Men banens historie begynder i 1870, da Randers borgere projekterer en bane til Djurslands kyst og dampskibsforbindelse til København, fordi Århus vokser eksplosivt i perioden. Grenå valgtes som endepunkt for banen, så da Ebeltoft fik sin bane, blev den en sidebane til Randers – Grenå banen.
Linjeføringen valgtes på grund af de store forekomster af kalksten og sten i øvrigt, de mange transporter af sten og kalk var enorme i perioder, fordi De jydske Skærvefabrikker A/S i Balle leverede skærver til såvel DSB som privatbaner. Store fragtrabatter og spekulation i leje af godsvogne bevirkede dramatiske begivenheder, der er så spændende som en krimi. Høje kulpriser efter første verdenskrig og konkurrencen fra rutebiler og lastbiler truede også banens eksistens. Anden verdenskrig fastfrøs situationen og efter krigen fik banen en god økonomi med modernisering af materiellet og bilruten Ebeltoft – Femmøller - Rønde – Århus i samarbejde med Jørgensen i Rønde.
Det var derfor et politisk snæversyn, der fik banen lukket, og siden har der været trafikkaos i Ebeltoft. Fregatten ”Jylland” trækker mange turister til byen og egnen, og der er lavet et smukt historisk miljø omkring træskibet. Men prikken over i´et mangler, en jernbane med moderne tog og ved lejligheder damptog.
Den nye bog på 300 sider henvender sig både til „jernbanenørder“, men lige så meget til lokalhistorisk eller kulturhistorisk interesserede.