Bøger
319,00 kr
Forfatter | Steffen Dresler |
Forlag | Tog på Tryk |
Udgivelsesår | 2015 |
Indhold | 32 |
ISBN | 978-87-992594-8-9 |
Damplokomotivet Litra O var i folkemunde om noget kendt som ""Skovtursmaskinen"". Grunden hertil var, at lokomotivet fra dets fremkomst i 1896 og frem, blev anvendt for tog med passagerer, der skulle på ""Skovtur"". At det til daglig og på de samme strækninger var et typisk lokomotiv for pendlertrafikken, og derfor transporterede flere passagerer, ændrede dog ikke på kælenavnet.
Fra de nordsjællandske strækninger på Klampenborg-, Nord-, Lille Nord- og Kystbanen, fik lokomotivet nye udfordringer, indledningsvis alle på Sjælland. Specielt på Frederikssundsbanen, og senere på den kortlivede Sjællandske Midtbane fra Frederikssund og ned over Hvalsø og til Ringsted.
Efter afstemningen i Sønderjylland blev nogle lokomotiver sendt dertil, og gjorde tjeneste her, lige frem til udrangeringen i midten af 1950'erne.
Lokomotivet kørte også i det midtjyske og nordjyske, men aldrig på Fyn. Dog alligevel anvendt som rangerlokomotiv eller for at trække små lokalgodstog over Lillebælt.
Litra O sluttede sin tid hos DSB ved igen at køre lokaltog omkring København på Slangerupbanen, og lokalgods rundt om København.
Det udførte arbejdet stille og roligt; det var et meget typisk produkt fra maskinmester O. F. A. Busses side, og var i tjeneste næsten 60 år.
Derfor fortjener litra O sin egen historie i denne udgivelse.