Bøger
389,00 kr
Forfatter | Ole-Chr. Munk Plum |
Forlag | Dansk Jernbane-klub |
Udgivelsesår | 2004 |
Indhold | 270 |
ISBN | 8787050498 |
Østsjælland fik sin første jernbane allerede i 1864, da den smalsporede bane mellem Fakse Kalkbrud og Fakse Ladeplads blev åbnet. Femten år senere kom så Østbanen med sine strækninger til henholdsvis Fakse og Rødvig.
Først i 1880 blev de to baner "forbundet", da man lagde en tredieskinne fra Stubberup til Fakse Ladeplads. Samtidig blev banen omlagt og stationen i Fakse Ladeplads opført. Som ved sine tidligere bøger om danske privatbaner har Ole-Chr. M. Plum været dybt i arkiverne, og igen har han en "ny" god historie om en af vore privatbaner, som læseren kan glæde sig til.
Bogen indeholder afsnit om banens forhistorie, hvor bl.a. C. F. Tietgen kom til at spille en afgørende rolle. Der er desuden kapitler om anlæg og åbning og ikke mindst om driften, hvor banen i årene mellem 1. og 2. Verdenskrig flere gange var truet af lukning. Naturligvis bliver læseren heller ikke snydt for en fyldig liniebeskrivelse med beskrivelse af banens opland og dens stationer samt et afsnit om det rullende materiel.
Siden 1970'erne har Østbanen løbende gennemgået moderniseringer af såvel infrastrukturen som materiellet, og fra 1983, hvor S-toget kom til Køge, har Østbanen vist sin betydning som et attraktivt og effektivt transportmiddel for et stadigt stigende antal pendlere.
I bogen kan du endelig læse om, hvorledes Østbanen siden 2002 sammen med de øvrige privatbaner i Hovedstadsregionen er blevet til Hovedstadens Lokalbaner A/S, som ejer infrastrukturen, og Lokalbanen A/S, der varetager den daglige drift.