Gå til indhold
Tilbage

Royale rejser

Sådan rejste de kongelige

Spor nr.

13-15

Som noget enestående kan du på Danmarks Jernbanemuseum komme tæt på ikke mindre end fire kongelige salonvogne. Oplev en helt usædvanlig samling, der ikke bare fortæller om royale rejser, men også om forskellige tiders jernbaneteknologiske højdepunkter.

Salonvognene repræsenterer alle det ypperste, som tiden kunne præstere. De er udført med udpræget sans for håndværk, detaljer og design, for selvfølgelig rejste de royale, fra Frederik VII og fremefter, med stil, når de skulle med tog.

Siden jernbanen kom til Danmark, har der været tradition for, at de kongelige har rejst med tog. De første år rejste de med en 1.-klasses vogn, men senere fik de deres egen salonvogn.

 

Tæt på de royale

Det kongelige våbenskjold fra 1972

Det kongelige våbenskjold fra 1972

I 2001 - forud for afgivelsen af kongevognen til Danmarks Jernbanemuseum - indridsede HKM Dronning Margrethe sit navn i vinduet i sin sovekupé.

I 2001 - forud for afgivelsen af kongevognen til Danmarks Jernbanemuseum - indridsede HKM Dronning Margrethe sit navn i vinduet i sin sovekupé.

Interiør i kongevognen S 8 fra 1900

Interiør i kongevognen S 8 fra 1900

Detaljebillede fra kongevognen S 8 fra 1900

Detaljebillede fra kongevognen S 8 fra 1900

Detaljebillede fra kongevognen S 8 fra 1900

Detaljebillede fra kongevognen S 8 fra 1900

Detaljebillede fra kongevognen S 8 fra 1900

Detaljebillede fra kongevognen S 8 fra 1900

Interiør i kongevognen S 1 fra 1937

Interiør i kongevognen S 1 fra 1937

Museets ældste kongevogn, som har været sommerhus i Thy. Den er bevaret i den tilstand, som den havde, da den blev afleveret til museet

Museets ældste kongevogn, som har været sommerhus i Thy. Den er bevaret i den tilstand, som den havde, da den blev afleveret til museet

4 vogne i udstillingen

Den ældste er fra 1854 og blev bygget til Frederik VII’s rejser på den slesvigske bane fra Flensborg til Husum. Efter datidens forhold var den overordentlig pragtfuld.

Den næste er fra 1871 og bygget til hele Europas svigerfar, Christian IX. Læg mærke til loft og vægge. De er beklædt med lyst ”silke-koteline”, mens møblerne i vognen er betrukket med rød silkebrokade. Vognen blev benyttet til år 1900, hvor en ny blev taget i brug.

Jernbaneluksus i det 20. århundrede

S 8, som den hedder, var med sine 16,75 meters længde en meget stor vogn i samtiden. Alt træværk er i mørkt poleret mahogni. Alle beslag, dørgreb m.m. er udført i forgyldt ciseleret bronze. Meget flottere kunne det ikke blive. Kom og se dens fantastiske saloner - hvoraf den i midten kunne omdannes til sovekupé - moderne toiletter og tidstypiske luksusmøbler, her i grøn silkebrokade.

Den fjerde vogn, benævnt S 1, er en moderne stålvogn fra 1937. Dens indretning tilskrives en skitse fra daværende Kronprins Frederik (Frederik IX), men lignede i det ydre tidens nyeste personvogne. Her er sovekupéer til kongen og dronningen og for ledsagende personale. Vognen blev gennemgribende moderniseret i 1983/84, hvor også interiøret blev fornyet efter instrukser fra H.M. Dronning Margrethe. Læg bl.a. mærke til sofabordet med indlagt træplade og et helt både usædvanligt og så alligevel karakteristisk mønster. Vognen blev brugt helt frem til år 2000.

Sommerhus i Thy

I udstillingen kan du kigge ind i de kongelige saloner og beundre de mange detaljer. Vognene står stort set, som da de blev taget ud af drift. Kun den ældste er der ikke gjort noget ved. Efter nogle år som kongevogn blev den anvendt til andre formål og endte sine dage som sommerhus i Thy. Den er bevaret i den tilstand, som den havde, da den blev afleveret til museet.

Andre udstillinger på museet

Se alle udstillinger