Om Danmarks Jernbanemuseum

Danmarks Jernbanemuseum i Odense byder på lærerige oplevelser for besøgende i alle aldre

Danmarks Jernbanemuseum byder på et væld af aktiviteter og oplevelser i Odense på Fyn. Museet holder til i en autentisk remisebygning fra 1954, hvor I kan opleve den danske jernbanehistorie på nært hold.

Danmarks Jernbanemuseum er det perfekte sted at tage familien med til en dag med sjov. Der er masser af aktiviteter for børn i alle aldre, og de voksne vil også nyde vores autentiske udstillinger. Blandt højdepunkterne er de interaktive udstillinger, hvor du kan lære om, hvordan tog fungerer, og de historiske lokomotiver, der er udstillet. Danmarks  Jernbanemuseum ligger i hjertet af Odense, kun en kort gåtur fra byens centrum. Så hvorfor ikke komme og opleve noget anderledes, næste gang du er i byen?

Museet ligger i centrum af Odense nord for Odense Banegård og kan besøges af både gæster i bil og gæster, der kommer med offentlig transport. Vi har aktiviteter og oplevelser, der appellerer til besøgende i alle aldre. Danmarks Jernbanemuseum er derfor det perfekte udflugtsmål for hele familien.

Aktiviteter i Odense

De små kan let finde underholdning til et par timer med vores minitog, Børnebanegården og den udendørs legeplads. Både Børnebanegården og legepladsen er specialdesignet af legepladsfirmaet Monstrum med fokus på leg og læring.

På legepladsen kan børnene udforske et kæmpe damplokomotiv i træ og få sus i maven med en rutschetur fra det 8 meter høje vandtårn.

Børnebanegården giver rig mulighed for leg og fantasi. Der er fine uniformer og jernbanekasketter til udklædning. Børnene kan købe og sælge billetter, være lokomotivfører og rejse til fjerne lande. Se mere om legepladserne her

I remisen findes en række forskellige udstillinger, der viser jernbanens historie igennem tiden. Der er spændende viden for både store og små. I kan blandt andet blive klogere på de kongeliges rejser med tog og Danmarks første lokomotiv, Odin. I den industrielle bygning er der 21 spor, hvor I kan opleve en perlerække af ikoniske lokomotiver og vogne, der viser udviklingen i den danske jernbanehistorie. De små modeller af færger er også interessante.

Danmarks Jernbanemuseum har forskellige aktiviteter for børn. I kan bl.a. tage et kørekort i jernbanesikkerhed.  Se kommende aktiviteter her. I udvalgte ferier kører vi veterantog på museets eget spor-net. Vi arrangerer desuden kørsler med veterantog rundt om i landet. Se kommende ture her.

Museumsklubben - spar stort på aktiviteter i Odense

Museet er et besøg værd året rundt med oplevelser inde og ude. Der er åbent 362 dage om året. Som medlem af Museumsklubben får du gratis adgang til museet plus en række fordele og rabatter oveni. Medlemskabet koster 395 kr. for et år og er hurtigt tjent ind igen. Se alle fordelene ved Museumsklubben her.

Faciliteter på museet

Museet har en café, der er åben i weekender, helligdage, ferier og ved større arrangementer. Der kan altid købes kolde og varme drikkevarer i billetsalget. I er velkomne til at spise medbragte madpakker på museet eller medbringe mad fra f.eks. the Food Stall i Odense Banegård Center. Vær dog opmærksom på, at der kan opstå perioder med få eller ingen ledige pladser.

Vores butik har et stort udvalg af bøger om jernbaner, plakater, postkort og souvenirs samt et stort udvalg af toglegetøj.

Der er elevator i begge ender af museet og garderobe med aflåste skabe. Der kan lånes kørestol, klapstole og trækvogne, og der er puslepladser flere steder på museet.